Sunday 8 December 2019

How I enter SUkSIS




 Assalamualaikum, di sini saya ingin berkongsi serba sedikit mengenai proses bagaimana saya dapat sertai ahli keluarga SUKSIS saya. Ciri – ciri kelayakan kemasukan bagi perempuan adalah tinggi(158cm) dan bagi lelaki adalah tinggi(162cm) serta BMI haruslah dalam linkungan (18 -26.9). Pada mulanya, kami harus pergi untuk melakukan ujian fizikal. Di sana, mereka akan menyuruh kita melakukan serba sedikit latihan untuk melihat postur badan, kekuatan, dan kehendak kemahuan kita untuk sertai SUKSIS. Saya ingat bahawa saya disuruh untuk melakukan 10x push up, 10x ringkuk tubi separa, lombat bintang, dan juga lakukan kawad sedikit.
Selepas kita telah berjaya laksanakan peringkat ujian fizikal, mereka akan tapis dan berhubung dengan kita untuk pergi ke peringkat temuduga. Dalam tempoh 1 minggu untuk bersiap ditemu duga. Mereka menyuruh untuk mengenali dan menyelidik serba sedikit mengenai suksis dan seangkatannya seperti pulapol dan pdrm. Kami ditemu duga oleh pegawai polis atasan mengikut kumpulan. Pada masa temu duga, kami harus memperkenalkan diri dan memberi penyataan mengenai sebab penglibatan diri dalam suksis ini dengan menggunakan Bahasa Inggeris. Setelah satu kumpulan telah memperkenalkan diri, kami ditanya secara rawak mengenai pengetahuan am yang berkaitan suksis. Sebelum beredar kami diberi peluang untuk menawarkan diri dengan memberitahu kelebihan yang ada pada diri sendiri.
Akhir sekali, selepas 2 hari dari peringkat ujian fizikal mereka akan menapis orang – orang yang berkelayakan dan berhubung bagi memberitahu jika anda lulus/gagal. Jika anda lulus dipilih maka bermulanya anda sebagai ahli anggota  suksis dan melakukan aktiviti migguan suksis.






No comments:

Post a Comment

Teluk Intan

Selalunya bagi saya family day belah ayah saya paling meriah sekali kerana semua ahli akan menghadirkan diri pada masa itu bagi memeriahkan...